tirsdag 17. mai 2016

Chicken Nuggets

Chicken Nuggets


Datteren min har alltid hatt cøliaki. Fikk diagnosen da hun var 1 1/2, men hun hadde da vært dårlig siden hun begynte på fast føde. Derfor er det ting hun naturlig nok aldri har fått smake, fordi det ikke finnes (til nå) i glutenfri variant.


En kveld som jeg ikke fikk sove lå jeg og kikka på nett. Og DER var det Chicken Nuggets! 


Uten gluten, melk og egg! Snakk om å være i himmelen. Datteren min måtte spørre flere ganger

dagen etter om jeg var sikker på at jeg hadde sjekka at de var helt safe.

Jeg har selvsagt spist nuggets på Mc Donald, men disse er sååå mye bedre!!!


(Bilde kommer senere)

3,5dl farris (kan godt bruke med lime)

2,5 dl Toro lyst mel

1 dl Maisenna mel

2 ss bakepulver

Salt, pepper, chili

1 kyllingfilet pr person

Olje til å steke i ( Jeg brukte maisolje


Alternative ting å steke: løkringer, banan, reker, scampi, fisk...


Bland alle ingrediensene sammen, smak til med krydder. La det hvile i 10 min.
Del opp kyllingen i passe små biter.
Varm opp frityrgryte, eller ha olje i en kjele med passe bunn. Oljen er varm nok når du tar enden av en fyrstikk eller tannpirker nedi oljen, og det freser rundt denne.

Obs: Ha lokk tilgjengelig, da olje kan være selvantenlig ved høy varme.

Bland kyllingfileten i røra, og stek 5-6 stk av gangen. Legg de ferdig stekte på en rist eller matpapir.
Server med en passe dipp, saus, eller kanskje salat :-)
Jeg synes barbequesaus er kjempegodt til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar