onsdag 11. mai 2016

Brød uten gluten, melk og egg

Livet endres underveis, noe til det bedre, og noe til ikke fullt så lettvint.
Datteren min som hele livet har hatt cøliaki, har nå fått diagnostisert kumelk- og eggehvitealllergi. Hatt mye vondt i magen, så nå prøver vi å legge om koste for å se om det hjelper :-)
Da er det godt at noen har godt stiene før en, som denne:
http://m.unesmat.blogg.no/1295980131_brd_uten_gluten_og_me.html
Nå har jeg bakt brødet 2 ganger, understekte det første gang, så ble ikke så bra, men smaken var visst god i følge min datter. Og det var jo veldig lovende!
Oppskriften er endret noe fra den originale.



2 gode brød: 


8 dl vann

1 pk tørr gjær
1 ss salt
1 ts honning
1 revet gulrot
linfrø, solsikkefrø, sesamfrø, gresskarkjerner - en neve av hver type
1 ss chia frø (røres ut i 1/2 dl vann, la de svelle)

Noen ss maisolje
1 ss fiberhusk (gjør deigen seig)
8 dl Semper grov mix eller annet glutenfritt mel)

1 dl havregryn
1 dl mandelmel - mandlene maler jeg selv i en blender
2 dl kokt quinoa (gir gode proteiner til brødet)

Således: 

Quinoaen skylles, og kokes i 15 min.
Bland sammen alle mandler, frø og gulrot, og kjør det i en foodprossesor til det er "jevnt".
Bland inn i resten av det tørre, kjør et par runder i kjøkkenmaskin før du tilsetter lunkent vann, olje, og honning. Kjør alt med eltekrok i ca. 10 min. Deigen skal ikke være altfor fast, tilsett evt. litt mer væske hvis den er for fast.
Ha deigen i to smurte former. Jeg bruker Tupperware sine silikonproteser, som ikke smøres.  Snitt noen streker på toppen av brødet, så det ikke blir luftbobler.
Jeg hevet brødene i ovnene på ca 40 C.

Stekes nederst i ovnen på 220 grader i ca 40-50 min., ta de evt ut av formen og snu de opp/ned og stek de 5 min med bunnen opp. Jeg måtte det for å få mine godt nok stekt.
Skjær opp brødet når det er kaldt, frys ned i poser, så holder det seg bra :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar