tirsdag 17. mai 2016

Iskake med bær

Må jo si at disse allergiene og cøliakien til min datter har gitt meg masse positive erfaringer. Jeg har turt å prøve på ting jeg aldri hadde laget før, fordi det er enklere (og tryggere) og lage det på den gamle måten. Men faktisk er det i allefall like godt, om ikke bedre, med noen nye erfaringer.


I år prøvde jeg på "17 mai kaka" fra bloggen til 

monakristinbloggen 17-mai-kake-iskake-uten-alt-fri-for


Endret bare på et par ting. Og slik ble det da: 

(Hadde hodet mitt vært på plass hadde jeg kanskje husket å pynte den før servering, og ikke minst ta bilde før den var halvspist...)
Ikke umulig at det blir en ny versjon senere :-)



 














Bunn: 

1,5 dl salte peanøtter

1,5 dl Semper kick

Ca 100 g Margarin uten melk. 


Smelt margarin, mal peanøttene i foodprossesor eller tilsvarende. Rør alt sammen, og fordel ut i en kakeform, 24 cm.

Krem:

2,5 dl soya alpro fløte

3 dl alpro soya yoghurt

1/2 sitron

4 plater gelatin

Stevia


Visp fløten stiv med "passe mengde" stevia. Bland forsiktig inn yoghurten. Gelatinplatene løses opp i saften fra 1/2 sitron som varmes forsiktig opp. Bland alt sammen og fordel oppå bunnen. Sett denne i fryseren i ca 1/2-1 t, eller til den er så stiv at du kan ha på bærgelen uten at den blander seg i kremen.

Bærgelen:

6 dl frossen bær

Stevia

1/2 dl sukkerfri  rød saft 

4 plater gelatin

Hele bær til pynt + sitronmelisse

Bærene kjøres i en foodprossesor til de er malte, smakes til med Stevia.
Varm opp saften forsiktig mens du rører inn gelatinen. Blandes inn i med bærene.
Smør bærene oppå kaka, sett den i kjøleskapet, eller i fryseren om den ikke skal spises med en gang.
Pynt når kaka har stivnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar